Vindruekerneekstrakt vs. resveratrol - sammenligning af fordelene
0

Vindruekerneekstrakt vs. resveratrol – sammenligning af fordelene

Sammenligning af druekerneekstrakt og resveratrol. Billede af druer

Den primære oprindelse af både druekerneekstrakt og resveratrol er druer. Druekerneekstraktet udvindes ved at pulverisere, tørre, fjerne og give druekerner en bitter smag. I modsætning til druekerner udvindes resveratrol fra drueskal, ligesom dem der bruges til at lave rødvin. Begge forbindelser har samme effekt på den menneskelige krop, men har forskellige medicinske anvendelser. Du kan indtage druekerneekstrakt til forskellige sundhedsmæssige formål end resveratrol. Men før du bruger nogen form for behandling, bør du først konsultere din læge om mulige lægemiddelinteraktioner og passende dosering.

Hændelse

Resveratrol er en forbindelse , der fungerer som en antioxidant og hovedsageligt findes i bær, druer og jordnødder. Disse dele af druer gærer for at producere vin; derfor er deres højeste koncentration til stede i rødvin . Og vin er den primære fødekilde til resveratrol. På den anden side stammer druekerneekstrakt fra hele druer eller druekerner. Dets ekstrakt indeholder adskillige næringsstoffer, såsom E-vitamin, flavonoider og linolsyre. Faktisk er GSE den bedste kilde til proanthocyanidiner.

Funktioner af druekerneekstrakt vs. resveratrol

Begge stoffer har en kraftig antioxidant effekt på din krop. De kan opfange frie radikaler, skade dit DNA og dræbe kroppens celler. Derudover spiller antioxidanter en afgørende rolle i adskillige medicinske sygdomme såsom kræft og hjertesygdomme samt aldring. Den antioxidante aktivitet af druekerneekstrakt skyldes oligomerica proanthocyanidin-komplekser (OPC'er). I modsætning hertil er resveratrol en del af drueskallen med en antioxidant effekt. Resveratrol fungerer også som et fytoøstrogen, en plantebaseret forbindelse, og virker på samme måde som østrogenhormonet i menneskekroppen.

Virkninger af druekerneekstrakt vs. resveratrol

På grund af østrogenlignende virkninger og antioxidantaktivitet i kroppen anbefales resveratrol til behandling af forskellige sygdomme. Ifølge University of Maryland Medical Center forklarer GSE's antioxidantaktivitet derimod dets aktive anvendelse i behandling af svær venøs insufficiens, ødem, forhøjet kolesterol, hypertension og kræft. Vindruekerneekstrakt anbefales også til behandling af dårligt nattesyn, hæmorider, diabetes og anti-aging hud . Ifølge Memorial Sloan-Kettering Cancer Center hjælper vindruekerner desuden med at behandle åreforkalkning, forbrændinger, forstoppelse og adskillige mave-tarmsygdomme og forbedrer sårheling. Videnskabelige undersøgelser, der ikke er bredt accepterede, understøtter dog indtagelsen af ​​vindruekerneekstrakt og resveratrol til behandling eller forebyggelse af adskillige sygdomme.

Sammenligning af fordele

Begge forbindelser har adskillige sundhedsmæssige fordele for menneskekroppen. Lad os diskutere fordelene ved at sammenligne vindruekerneekstrakt vs. resveratrol.

Hjælper med at håndtere forhøjet blodtryk

Adskillige undersøgelser har vist, at vindruekerneekstrakt påvirker blodtrykket. En gennemgang af 15 undersøgelser af 800 patienter med forhøjet blodtryk har afsløret den positive effekt af GSE på forhøjet blodtryk. Resultaterne viste, at et dagligt indtag på 100 til 2000 mg GSE signifikant reducerer det diastoliske og systoliske blodtryk med henholdsvis 2,8 mmHg og 6,08 mmHg.

En nyere undersøgelse har vist, at et dagligt indtag af 300 mg GSE i seks uger effektivt sænker diastolisk og systolisk blodtryk med henholdsvis 5% og 4%. I modsætning hertil hjælper resveratrol med at reducere både systolisk og diastolisk blodtryk hos patienter med hypertension ved at øge produktionen af ​​nitrogenoxid, der afslapper blodkarrene.

Understøtter hjernefunktioner

Adskillige studier på mennesker har vist, at indtagelse af en moderat mængde rødvin kan forhindre kognitiv tilbagegang på grund af et højt niveau af resveratrol. Det stopper også produktionen af ​​proteinfragmenter (beta-amyloid) i hjernen, hvilket fører til Alzheimers sygdom hos ældre mennesker. På den anden side har et dyreforsøg vist, at gallussyren, der findes i GSE, spiller en afgørende rolle i at hæmme produktionen af ​​fibriller i hjernen, hvilket fører til flere hjernesygdomme. Derudover forbedrer GSE effektivt kognitive evner, forhindrer hukommelsestab og danner amyloidklynger i hjernen.

Kan forebygge kræft

Mange dyre- og reagensglasstudier har vist, at indtagelse af resveratrol og vindruekerneekstrakt er godt til at forebygge forskellige typer kræft, herunder hud-, mave-, prostata- og brystkræft. Resveratrol kan forebygge kræft ved at stoppe væksten af ​​kræftceller, ændre genekspression og hormonelle effekter. Yderligere undersøgelser er nødvendige. Samtidig er tilstedeværelsen af ​​proanthocyanidiner og flavonoider i vindruekerneekstrakt forbundet med reduceret kræftrisiko. GSE er også effektivt til at øge effekten af ​​flere typer kemoterapi. Det ser ud til at have en beskyttende effekt mod levertoksicitet og oxidativ stress på grund af potent antioxidantaktivitet.

Doseringer

Ifølge University of Pittsburgh Medical Center er en anbefalet dosis resveratrol 500 mg dagligt. For vindruekerneekstrakt anbefaler University of Maryland Medical Center en daglig dosis på 1500 til 3000 mg til behandling af kronisk venøs insufficiens og 200 til 400 mg til behandling af ødem. Du kan også indtage 20 til 200 mg GSE (vindruekerneekstrakt) op til 3 gange dagligt for at øge din krops antioxidantpotentiale. Vindruekerneekstrakter er generelt standardiserede til at få 50 til 85 procent proanthocyanidiner. Så før brug skal du først spørge din læge om den passende dosis resveratrol eller vindruekerneekstrakt.

Bivirkninger

Ifølge Memorial Sloan-Kettering Cancer Center kan vindruekerneekstrakt forårsage blodfortynding, hvilket gør det uegnet til personer med blodsygdomme eller som tager antikoagulerende lægemidler såsom Coumadin. Mere forskning er nødvendig for at fastslå et endeligt resultat. Det er derfor vigtigt at konsultere din læge, før du starter med disse kosttilskud. Mere om leverbivirkningerne af resveratrol her.

Konklusion

Både vindruekerneekstrakt og resveratrol har intens antioxidantaktivitet, som giver adskillige sundhedsmæssige fordele for din krop. Men inden du bruger det, bør du først konsultere din læge for at kende den passende dosis og forhindre bivirkninger.

Køb liposomal resveratrol fra purovitalis

Referencer

  1. https://www.livestrong.com/article/266890-what-is-the-difference-between-resveratrol-grape-seed-extract/
  2. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5370781/
  3. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/26568249
  4. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4288281/
  5. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/24157371
  6. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/24171080
  7. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21871550
  8. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4588085/
  9. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/10910967
  10. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18586690
Få en GRATIS sundhedsscanning på 30 sekunder

Spor over 50 sundhedsmålinger med AI-drevet nøjagtighed. Start din gratis prøveperiode i dag, og tag kontrol over din velværerejse!

Max Longevity Pakken indeholder fire effektive kosttilskud – Liposomal NMN, Resveratrol, Quercetin og Spermidine – der er videnskabeligt bevist at understøtte sund aldring.

Premium kosttilskud Liposomal teknologi fremstillet i EU Testet af tredjepartslaboratorier

Oplev livet fuldt ud, fordi du fortjener det bedste! Prøv Purovitalis kosttilskud!

Dele:

Billede af Purovitalis News

Purovitalis Nyheder

Søge

Vælg dine sprog- og valutapræferencer

purovitalis AURA

Få eksklusiv adgang til personligt tilpasset sundhedsindsigt

Tilmeld dig en 7-dages gratis prøveperiode af vores AI-drevne app, og tag det første skridt mod et yngre og sundere dig.

eller få fuld adgang med dit produktabonnement!